Bangkok, Thailand

Tempels in Chaing mai en Bangkok: terug naar het begin

1 september 2017 - Bangkok, Thailand

Via één dagje en nachtje in Chiang mai, reizen we door naar Bangkok

In Chiang mai bezoeken we nogmaals de avondmarkt, om wat kleine inkopen te doen. De dag erna besluiten we heel spontaan na de lunch naar een groot tempelcomplex midden in het stadshart van de stad te gaan. Omdat we in onze short en shirt aankomen en dit ongepaste kleding is, kunnen we een sarong in bruikleen krijgen. De eerste tempel zit op het moment dat wij binnenkomen, vol met monniken die in gebed zijn. Je hoort ze vanaf buiten al. Wij, als gasten, mogen achterin de tempel gaan zitten. Bij de ingang staat ook een gouden boeddha, die bekleed kan worden met bladgoud. Dit willen wij ook, dus we doneren wat geld en krijgen velletjes. Het hart vinden we een mooie plek om dit op te doen, al lukt het Matai maar moeilijk om wat op de boeddha te krijgen; zijn handen zitten vol met goud.

Verder op het complex zijn kleine huisjes, die per huisje aan een bepaalde monnik opgedragen zijn. Een vitrine met een wassen beeld van de monnik doet de kinderen rillingen op de rug geven; ze lijken net echt.

Zo bekijken we nog meer en stuitten dan op een fenomeen; monk chat. Hier is het heel normaal dat de monniken graag met je in gesprek gaan over allerlei zaken; ze zijn heel toegankelijk en niet op de ik-overtuig-je-van-mijn-visie manier. Je kan gewoon aan tafel schuiven en een gesprekje aanknopen. Bijzonder!

Omdat onze tijd in Chiang mai nu echt ten einde komt, gaan we naar de luchthaven en vliegen naar Bangkok don Muang; de andere luchthaven van Bangkok. Een korte vlucht van net even langer dan een uur brengt ons daar. Op de luchthaven staan we eerst bij de stadsbus te wachten, net zoals 150 andere reizigers. Als de bus aankomt, zit deze eigenlijk al vol. Wij passen echt niet meer in de bus. We hebben enkele opties, waaronder 30 minuten wachten op de volgende bus....of een reguliere taxi nemen of een luxe busje pakken. We kiezen optie twee.

Het hotel, waar we de laatste nachtjes gaan doorbrengen ziet er mooi uit en op de 15e verdieping is een zwembad met zicht op de skyline van Bangkok. We nemen een familiekamer. Als de avond valt en we heerlijk gegeten hebben in een piepklein restaurantje naast het hotel, liggen we in het zwembad en maken plannen voor de volgende dag....

De volgende dag gaan we met de sky train naar het winkelcentrum. De sky train is een nette versie van een metro, voorzien van airco. Het netwerk is niet erg ingewikkeld en overal hangen kaarten van de tussenliggende stations.

We spenderen de hele dag in twee verschillende winkelcentra en verbazen ons over hoe goed je je kunt vermaken daar. We bezoeken de spelletjeshal en eten sushi als lunch. Dan is het al gauw goed natuurlijk.

De laatste dag is een beetje een losse dingetjes dag. Even door het park, boodschapjes doen, kinderen even zwemmen, wij even naar het winkelcentrum, naar de massage salon en als klapper uiteraard heerlijk eten in een japans restaurant, waar de bordjes op een lopende band voorbij komen en je je eigen eten kan koken. Het smaakt ons prima. Helaas glijdt Yara nog net op de valreep uit over een stukje natte vloer en bezeert haar vinger. Een medewerker van het restaurant gaat naar de naastgelegen winkel en koopt speciaal voor Yara een zalfje tegen de pijn.

Nu is het tijd om alles te gaan inpakken en vroeg naar bed te gaan, want morgen stappen we rond 6 uur in de taxi en begint onze terugreis naar Nederland. Wat een mooie vakantie met nieuwe ervaringen is dit geweest en dan hebben we niet eens verteld over:

Yoga op het strand van Koh Tao

Het Kattencafe in Chiang mai,

Onze battle met de kakkerlakken

De interviews met scholieren

En de pranks die we uitgehaald hebben

Thailand dank je wel, wij gaan blij weer naar huis!